vrijdag 28 oktober 2011

Tutor lezen


Tutor lezen is een samenwerking tussen 2 leerlingen. Een leerling uit het 2de leerjaar en een leerling uit het zesde leerjaar (die dus op een hoger niveau leest). De oudere leerling wordt de tutor genoemd. Zij gaan 1x per week 25 minuten samen lezen uit een boek op het niveau van de jongere leerling. In deze tijd wordt niet alleen gelezen, maar worden ook vragen gesteld door de tutor. Een voorbeeld van een vraag zou kunnen zijn: Hoe denk je dat het verhaal verder gaat?
Tutoren worden geleerd positieve opmerkingen te maken, hoe ze leerlingen kunnen corrigeren en dat ze een verantwoordelijke taak hebben..
Met dit alles hebben we voor ogen dat de effectieve leestijd verhoogd wordt en dat daardoor de technische leesontwikkeling beter verloopt. Maar we streven nog meer doelen na. We willen ook dat de kinderen meer plezier in lezen hebben. Ook sociale doelen, zoals: elkaar helpen, positief tegenover elkaar staan, verantwoordelijkheid kunnen dragen. Kinderen die nu tutor zijn (en misschien vroeger leesproblemen hebben gehad) krijgen meer zelfvertrouwen. Het is zelfs bekend dat kinderen die leesproblemen gehad hebben hele goede tutoren zijn, omdat ze zich heel goed kunnen inleven in de problemen van hun leerling.
Voor beide leerlingen is er dus een win-win situatie.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten